Onsdag, 24 sept.

Dagens meny:
Slottsstek med husets inlagda gurka och gräddsås
Jordnötspanerad kummelfilé med ruccolacreme
Tzayspett med ruccolacreme på en bädd av frästa primörer

Viktor
För något år sedan besökte jag och mina föräldrar Real. Det hände en grej som var sjukligt fiaskobetonad. Hade inte Real varit så fantastiskt bra som det kan vara idag, så skulle jag nog lyft fram den incidenten. Nu tänker jag bara på pastagratängen som var - till skillnad från t ex La Pastas - varm, men framför allt väldigt god. Slottssteken som tillsammans med den ugnsbakade potatisen bildade en kraftfull och matig smakupplevelse. Kaffet var... obeskrivligt bra. Kaka, någon? Syltgrotta, någon? Jag tänkte på vägen hem att jag brukar gilla choklad framför vanliga kaffekakor, men detta var en utsökt uppenbarelse för mig om hur en trevlig lunch kan avslutas på absolut bästa sätt.

David
Utomhuslunch! Solen slickade våra ansikten idag under vår lunch medan vi proppade oss fulla på lunchbuffén. Inte fy skam!

Jag visste inte att det var buffé på Real om jag ska vara ärlig. När vi kom dit så blev jag väldigt besviken på grund utav det också. Men när en buffé håller en sådan här klass så finns det faktiskt inte mycket att klaga på. Potatisen och slottssteken var helt perfekt. Visserligen ville jag egentligen ha fisken, men den var slut precis när jag skulle hämta mat.

Plus för det bra vädret, att vi fick sitta utomhus och den goda maten. Minus för att det inte var bordsservering, att det var kö bort till skatteskrapan när vi kom och till Viktor för att han var så stressad. Tre plus och tre minus för Real. Vi måste nog gå hit en gång till.

Karl
Varför har ingen kommit på ruccolacreme tidigare? Och tzay, det "nya
quorn" som man knappt smakat tidigare - vad är det gjort av, och
varför serveras det alltid på spett? Varför går vi inte oftare hit? Frågorna blir många såhär efter premiären för Trevlig lunch på Real.

Denna lunch gick från blockad-varning med en stressad Viktor i lång
lunchkö till en med beröm trevlig lunch då varmrätten bars in - på
tallrik. Det stod uttryckligen i menyn att affärslunchen serverades
"på tallrik" så jag blev glatt överraskad när även de andra rätterna
serverades på samma sätt.

Tommy
Idag gav vi oss iväg på en angenäm höstpromenad med inslag av lokal kultur. Vi strosade först förbi Västerås stadsteater för att sedan passera konstmuséet. Till höger om oss gav Svartån ifrån sig ett trivsamt brus. Solen fullkomligen strålade och förväntningarna på en riktigt trevlig lunch började så sakta byggas upp.

När vi anlände till Real så möttes vi tyvärr av en kö som ringlade sig ut genom entrén. Vi lät oss inte nedslås av detta bakslag utan anslöt oss till kön.

Väl inne fick vi betala innan maten inmundigats. Pluspoäng! Mineralvatten, sallad och bröd bunkrades upp och vi slog oss ner utomhus i solen. Det vegetariska alternativet var så kallade Tzayspett med ruccolacreme på en bädd av frästa primörer. Ruccolakrämen var verkligen en sann njutning. Har inget dåligt att säga alls om dagens lunch men om det var på grund av trevliga omständigheter såsom väder och vind eller om maten verkligen var god kräver djupare analysering. Slutbetyget blir iaf MVG. Keep it real!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fan asså ni käkar ju alltid lunch den såg fett dyr ut!! Va kostar den.

Viktor sa...

85 kr! Kaffe och dricka ingår. Salladsbuffé likaså!