Fredag, 26 sept.

Dagens meny:
Entrecôte med äppel- och havtornssalsa samt rotselleri-fries
Helstekt biff med potatisgratäng och grönpepparsås
Rotfruktsrisotto med grillad svartrot

Viktor
Jag har aldrig riktigt varit någon köttfantast. Den helstekta biffen har väl varit ett återkommande inslag i måltider genom åren, men jag kom idag fram till att jag gillar den bäst blodig. Potatisgratängen var underbar, och såsen lika så. Lingondricka kommer det bli fler luncher framöver! Kakorna upptäcktes sent, men var nödvändiga för att detta skulle bli en trevlig lunch. Trevlig lunch!

Karl
Jag gillar Strike då de är väldigt noga med sitt upplägg och koncept; mineralvatten i vinglas, besticken till höger och - ja även här och inte bara på restaurang Real - maten på tallrik.

Idag serverades en rotfruktsrisotto med grillad svartrot. Jag som inte riktigt är ett fan av att använda extra salt fick ändå slänga ut en nypa över maten, samtidigt som jag fick skala av överskottet av saltet på Strikes i övrigt fantastiskt goda bröd. Lite skum salt-to-no-salt-ratio det vill säga.

Även fast maten inte var lika inspirerande som vanligt idag, vägs dagens lunch ändå upp av att det är fredag, och en fredagslunch kan aldrig vara annat än trevlig! Iskallt också av Viktor att bjuda mig på sin sista kaka, I owe you one bro!

Tommy
Strike! En favorit i repris. Det är lite konstigt med Strike för jag har aldrig blivit riktigt besviken på maten där (förutom en sur löksopps-historia för ett tag sen. Det är en liten plump i registret men en gång är ju ingen gång). Å andra sidan har jag nog aldrig heller blivit upp över öronen förälskad i maträtten som presenterats framför mig på bordet. Men men… Så länge man inte får ont i magen som Sulo fick igår av sagolunchen så ska man väl inte klaga. Eller?

En liten trevlig detalj är att man får lingondrycken i en karaff som man kan ta med till bordet för att sedan hälla upp i de ståtliga vinglasen. Då ser det nästan ut som man är på en rikitgt trevlig middag. TM!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men asså vadå, jag fattar inte? Drack ni vin till maten eller lingon dricka? Hahah ni är ju helt ga lna

Anonym sa...

Vafalls, Fredag och ingen mellanöl till kaffet. Slarv!!

Anonym sa...

kör nu viktor!