Torsdag, 23 Okt.

Dagens meny:
Honungsglacerad lax med vitvinssås och pressad potatis
Korvstroganoff med paprikaris
Paj med fläskfilé, grönsaker och grönsallad
Pizza O sole mio

Viktor
I morse snoozade jag. Sen sov jag lite till. För att jobba ifatt den tiden valde jag idag att gå på OTL. Dum som jag är gick jag tillbaka till Två lingon och blåbär, trots det missnöje jag känt på senare tid. Idag serverades det naturligtvis ärtsoppa och pannkaka, men även köttbullar med potatis, gräddsås och lingon. Jag brukar gilla den rätten, men bara om köttbullarna är nog saftiga, och speciellt om potatisen är i mos. Pannkakorna kunde jag inte låta bli, så jag lade på två stycken ovanpå resten och tryckte till locket på min s k "matlåda".

En kollega åt spaghetti med köttfärsås upptinad från fryst. Han påstod att den fortfarande var ljummen trots att den värmts i mikrovågsugnen i över fyra minuter! Skandal! Jag började med att ta de två pannkakorna i varsin tugga. Den andra sade ganska mycket om mig som människa. Jag sade "kolla här då" och drog in den i käften. Det var kul. Köttbullarna var för torra, potatisen för fast. Saltade och pepprade om vartannat men det blev aldrig riktigt bra. Gräddsåsen var som gräddsås ska vara, och lingonen som lingon. Måste säga att det – trots allt – inte var en speciellt otrevlig lunch, med tanke på sällskapet och pannkaksstoryn. Otrevlig lunch!

David
PL igen. Fast idag på ett bra sätt. Vi gick till Ruffino och åt lunch hängandes ca 10 meter ovanför stora gatan. Jag åt ”dagens pizza” som var något med salami och paprika. Den var väldans god om jag får säga det själv - och det är klart jag får, det var ju inte jag som bakade pizzan.
Krögarna skämtade mycket med oss, speciellt mannen som kom och delade ut bröd. ”Jokern” tror vi han kallas av sina arbetskamrater, eller i alla fall kallar vi honom det. När Tommy skulle ta bröd så småskrek Jokern:
- Bara ett bröd!
Och sedan snudd på gapskrattade han. Vi skrattade mer åt än med honom. Men det blev ändå trevligt vid bordet efter det. Trevlig lunch!

Karl
Pizzalunch, skämtlunch, brolunch – kalla det vad du vill! På Ruffino serveras god lunchpizza på hög nivå. Färska ingredienser med speciell tanke på champinionerna gjorde detta till en mycket smakfull upplevelse. Ett plus också för Ruffinos pizza-to-plate-ratio, det vill säga – det gick att titta på pizzan utan att någon del av den ramlade ut över tallrikskanten! Trevligt!

Just det, det till en början tveksamma ”bara-ett-bröd-skämtet” som servitören körde med godtogs tillslut efter vi märkt att hela jargongen bland Ruffinos personal är skämtsam, men på ett trevligt och avslappnat sätt. Om du vill ha en kul pizzalunch i annorlunda lokal så skall du absolut ge Ruffino en chans!

Tommy
Äta pizza på en bro kan aldrig vara fel en dag som denna. Torsdagar är generellt en slödag för ”lunchgänget” eftersom två av oss jobbar onsdagsnätter. Så pizza dessa dagar är en ypperlig lunch. Jag har aldrig satt min fot inne på Ruffino förut trots att man otaliga gånger passerat där under det så kallade ”varvet” som tar en genom hela Multicenters härliga ensemble av affärer och caféer.

Vi slog oss ner och det var precis som vi tänkt. Ypperlig service och ett och annat skämt från personalen. Detta hann de med trots att varenda bord var upptaget. Pizzan var riktigt god och kaffet kom typ 1,3 sekunder efter att vi i kör svarat ”JA!!” på frågan om vi ville ha kaffe. Det höll på att bli en liten skäggfadäs där i slutet men det var ingen som riktigt uppfattade vad som hände. Trevlig lunch!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt "trevlig" blogg Karl, Tommy, Viktor och David! Kul att läsa måste jag säga!

Anonym sa...

Skönt att Davids pizza ser sjuuuukt bränd ut..

Karl sa...

Sofia:

Tack, det var kul att höra!

Anonym sa...

Aja

Unknown sa...

Gillar denna blogg!
Tycker att det är en sådan som behövs inna da Westaroze.

Tack boys!
Puff

Anonym sa...

Jag tar åt mig äran av valet av restuarang. Jag tipsade.

/A

Anonym sa...

Jag tar åt mig äran av valet av restuarang. Jag tipsade.

Anonym sa...

hur vill ni ha erat kaffe?