Fredag, 24 Okt.

Dagens menu
Fisk- och skaldjursgryta med lime-crème fraiche
Ört- och vitlöksmarinerad fläskytterfilé med choronsås
Bön- och linsgryta med vitlöksbröd

Viktor
Jag tror min kollega har någon typ av förbannelse över sig. Varje gång han följer med på en trevlig lunch tycks resten av gänget komma sent till mötesplatsen. Så även denna gång. Vi vandrade över berg och dal för att komma upp till Djäknebergets restaurang. Där åkte han den där Bingolottssäljande permobilisten, tillika Liverpoolsupporten, runt och tjoade. Onekligen en surrealistisk upplevelse. Maten var väl god, men syrligheten i såsen tog över. Dessutom tycker jag inte att TV-shop-vitvarukokt blomkål är sallad nog för att räknas till en tallriksmodell. Trevlig lunch!

David
Fredagslunchen är ständigt veckans höjdpunkt och idag skulle vi besöka en favorit i repris; Djäknebergets restaurang. Det var kallt och blåsigt att gå ända upp dit så det hela började ganska otrevligt. Men väl där kände krögarna igen oss och frågade om det var ”mellanölslunch idag igen?” vilket genast fick oss på bättre humör. Dels den trevliga gesten att komma ihåg våra plyten och dels det välbekanta ordet öl. Dessvärre kände jag mig stressad idag och hade inte ro att sitta kvar efter kaffet och ta en fredagsöl. Karl och Tommy stannade dock kvar en liten stund och Karl beställde in en trevlig 4:a Baileys. Trevlig lunch!

Karl
Fredagslunch med säkert kort! Djäknebergsrestaurangen är som vanligt till belåtenhet med mycket gott bemötande från personalen. Vi blev tilldelade ett mycket trevligt bord samtidigt som servitören igenkännande frågade om det var ”mellanölsfredag idag?”.

Jag måste säga att lunchen idag blev riktigt trevlig, för att inte säga himla trevlig, då Viktor som vanligt lyckades höja upp stämningen rejält med sina vardagliga iakttagelser! För att nämna en utav dessa så drog han en liten variation av sitt klassiska musslor-är-afrodisiakum-skämt. Det hela blev mycket uppskattat och vi drog alla ordentligt på smilbanden!

Tommy
Fredag! Den lite extra trevliga lunchens förlovade dag. Ett glatt gäng gav sig iväg till djäkneberget med tomma magar. Och vi blev såklart inte besvikna. Eller nu vet ju inte jag vad de andra har skrivit så jag kan väl begränsa mig vid att jag i alla fall inte blev besviken. Även om det utlovades linser i grytan fast jag bara såg till kikärter och kidneybönor. Nåväl, det blev en ytterst trevlig lunch med perfekt längd. Runt 1,5 timme ca. Vi pratade lite om det på vägen hem att det är skönt att inte rulta ut från lunchen med alltför uppspänd buk. Man måste låta allt sjunka ner för att sedan på vägen tillbaka till jobbet fullt ut kunna njuta av den friska höstluften som piskar kinderna. Trevlig helg!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag åt samma som Viktor och jag tyckte det var jeeetegot.

Anonym sa...

nu e jag tillbax från dalarna.. ;) skönt me nåra nya inlägg!! hatar musslor :S

Anonym sa...

Nu kurrar det i magen!
Själv var jag med lillgrabben på whitetrashlunch på Mc Donald's.
Eftersom han är mjölkallergiker så är WtL ett säkert kort för oss om vi är nere i de centrala delarna av stan.

Trevlig helg boys!

Anonym sa...

Den där bilden ser så sjuukt trevlig ut! Big upp David!