Torsdag, 13 Nov.

Dagens meny:
Fiskgratäng med räkor och dill
Ärtsoppa och pannkaka med sylt och grädde
Porterstek
Lasagne
Pytt i panna
Köttbullar med gräddsås
Vegetarisk lunch

David
Ärtsoppa med pannkakor. Torsdagslunchens moder. Att "ärtor med fläsk" blivit torsdagsmat i Sverige beror sannolikt på att fredagen under katolsk medeltid var fastedag och att en sådan dag brukade föregås av en stadig festmåltid. Kokt, salt fläsk var en bas i medeltidens kokkonst och ärtorna var ett festligt alternativ till kål och rovor som till vardags var det vanliga tilltugget till fläsket. Av tradition serveras numera ibland varm punsch till ärtsoppa. Efterrätten är för det mesta någon form av pannkaka.

Tack Wikipedia. Trevlig lunch!

Karl
I en stadshusmatsal i Västerås
bjöds tortilla med sallad och sås
Allt kunde dock ha slutat tragiskt
då menyn som erbjöd vegetariskt
inte var skriven så den kunde förstås

Tommy
Vi irrade runt i ett blåsigt och regnigt Västerås och till slut hittade vi till paradiset Stadshusrestaurangen. Beställde in en vegetarisk pytt som inte var vegetarisk så då fick det bli en skön blandning av potatis, ruccola, melon, tortilla med någon sorts röra, zucchini samt en svampsås. En salig blandning helt enkelt men det smakade helt ok. Btw, att vi trodde att pytten skulle vara av vegetarisk natur berodde på den lite slarvigt skrivna menyn och inte pga att de hade blandat ner mord i maten. Servicen var ypperlig och jag fick till och med en pannkaka av den snälla och skämtsamme servitör’n.

Vi satt och drog lite interna skämt och diskuterade den lite smått öststatsinspirerade inredningen. En mycket angenäm lunch som närmast kan sammanfattas som trevlig. Trevlig lunch!

PS. Säsongens första julmust inmundigades till stor förtjusning!

Erik - Gästlunchare
Knatar in i ett av DDR-Sveriges skapelser denna torsdag tillsammans med TL-crew, en smula livrädd av storköks-moden men jag följer glatt med och ser att allt är grått alla gäster är potentiellt "fula gubbar". Väl inne så slår det mig att jag blir peppad som få när dagens dans är ärtsoppa med PANGKAKOR! Sweet! Jag får in en förvånansvärt god ärtsoppa (men vem fan kan misslyckas, då till och med dom på sån plastkorv på ica för 7 spänn är goda...) och faktiskt ytterst trevliga pannkakor. Jag är skitnöjd och efter lite slevande skitmätt. Trevlig lunch!

Oskar - Gästlunchare
Lunch är ju gott och eftersom jag äter 99 % av alla mina luncher på samma ställe var det mycket trevligt med ett lite udda ställe. Efter visst rännande i regn och blåst hamnade vi på Stadshuserestaurangen vilket kändes halvkul eftersom jag inte är något stort fan av bricklunch. Det visade sig dock bli en mycket angenäm upplevelse då maten bestod av ärtsoppa och pannkaka, barnmat, precis i min smak. Kryddat med lite throwback humor och en kopp kaffe gick jag till bilen med full mage och ett leende på läpparna. Trevlig lunch!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej pojkar! Jag observerade att trevliglunch@hotmail.com var ledig för registrering. Det kanske vore något för er?
Bara ett tips från en halvfrekvent läsare.
Trevlig lunch boyzzz!

Anonym sa...

Mmmm... limerik!

Anonym sa...

vem fan dricker trocadero???

Anonym sa...

haha Ja faktiskt....Sulo...vem fan dricker Trocadero?!

David sa...

Jag! Världens bästa dryck!