Måndag, 27 Okt.

Dagens meny:
Grillad fläskfilé med chilibearnaise och cajunkryddad klyftpotatis
Smörstekt laxfilé med citronhollandaise och kokt potatis
Vegetarisk pasta casarecce med chilifrästa färska champinjoner, rödlök, paprika, zucchini, soltorkade tomater och grädde

Viktor
Hej, jag är hemma och är sjuk. OTL!

David
Idag gick vi till Bankiren, mest på skämt men det var riktigt trevligt måste jag ändå säga. Jag beställde grillad fläskfilé med chilibearnaise och cajunkryddad klyftpotatis. Den chilikryddade bearnaisesåsen var himmelsk och jag hade nog inte tackat nej till både en o två klickar till.

Vi fick sitta i små trevliga bås för fyra personer. Längst bort i lokalen fanns en projektor med kass upplösning som visade MTV utan ljud. Vad är dealen med storbilds-TV/ projektion om man ändå bara ska visa MTV? Här satt vi och ville ha en trevlig lunch samtidigt som våra blickar ständigt vandrade mot halvnakna r&b-tjejer och spottande hiphop-killar. Det var ”Petter vs Kayne West” som dom visade idag. Det gick ut på att dom spelade varannan video från de båda artisterna. ”Det går bra nu” versus ”Good life”, ”Min klick” versus ”Gold digger”, ”Vinden har vänt” versus ”Through the wire” et cetera. Jagvetintevemsomvann. Trevlig lunch!

Karl
Nystartade ”Nya Bankiren” har precis uppdaterat sin meny med ett vegetariskt alternativ vilket gör att de äntligen kvalar in till turlistan hos Trevlig lunch. Vi tycker givetvis att detta är mycket trevligt, och bestämmer oss för att låta Bankiren stå för veckans första riktigt trevliga lunch!

Menyn upplyser oss om att maten kan dröja någon minut extra då den serveras à la carte - bra med lite förvarning ifall man var av typen som gillar att ta en OTL då och då! Bankiren tillämpar CBM-system* via bardisken och valfri dryck lämnas ut. Nu kanske jag framstår som petig, men om man beställer mineralvatten, vilket man blir erbjuden, så skall man väl få det och inte sodavatten ”på fat”? En lite tråkig start måste jag säga, men nu glömmer vi det och vidare till salladsbordet!

Salladsbordet bjuder på ett mycket trevligt upplägg med fina servetter i skål (kul!), bestick i ställ och för att inte tala om det som fanns att välja bland i förrättsväg; grönsallad, bönröra, oliver, pasta och bröd i trevligt uppställda skålar i lite mindre format än vanligt. Ett smart drag av Bankiren för att inte få den annars vanliga storköks-feelingen på det hela, fräscht!

Precis när vi kände att ”nu borde väl maten komma in?” så kom maten in, inburen proffsigt av servitrisen som lyckades balansera tre stycken tallrikar på bara två armar. Pastan var, precis som Tommy beskrev den; ”..enkel men sådär jävla god som pasta bara kan bli om det är proffs som kan mat som lagar iordning den..”.

Efter maten blev man visad till ”kaffebordet” som förutom pepparkakor(!) även tillhandahöll små skålar med chokladmousse eller fruktsallad. Nu vågade ju dock ingen av oss ta den lite finare efterrätten av lite olika anledningar. Davids anledning var att han inte förstod om den ingick i den vanliga lunchen. Min anledning var att jag kände det som att jag blev den första som ”bröt stapeln” och Tommys anledning vet jag inte.

Bankiren gjorde totalt sett ett mycket gott första intryck på mig och jag kommer säkerligen komma tillbaka igen!

* Check-before-the-meal-system

Tommy
Bankiren säger vi. Hmm.. säger ni. Det sa vi också innan vi väl bestämde oss för att testa detta ”nya” ställe. Det är ju en helt nytt inrättning och har inte så mycket gemensamt med gamla Bankiren. Förutom läget då.

Käkade någon sorts pastarätt som faktiskt var riktigt god för en gång skull (om man inte lagar den själv hemma som igår. Mmmm.. smarr!) speciellt om man strödde lite flingsalt över’t. Flingsaltet var förresten trevligt upplagt i ett fint litet kar. Vi åt och skojade om diverse. Kom att tänka på att det finns en liten skön grej med nya ställen när det gäller rutinerna. Personalen har liksom inte riktigt snackat ihop sig och det blir ofta små obetydliga kommunikationsmissar. Ganska charmigt. Det enda jag kan komma på att anmärka på är nog att det känns lite skumt att beställa mat vid en bardisk. Pluspoäng dock för pepparkakorna. Trevlig jul!

14 kommentarer:

Anonym sa...

fy fan va trevligt det låter!

Anonym sa...

CBM-betalning?
Såg att Karl satte en lite asterix vid nämda förkortning, vad betyder den?

Karl sa...

heltkorrekt:
Jag skyller allt på David som missade att klistra in hela min recensionm, men nu har han fixat till det!

Anonym sa...

En fårtacka! (bää) ;)

Kunde nästan lista ut det med ändalykten, men inte direkt ordagrant.

Anonym sa...

Nästa tema: Tommy och Karl äter kött, och David och Viktor äter vegetariskt.

Anonym sa...

Kommer att betecknas,
BL=bizzaro lunch

Anonym sa...

Gisan:
Det är en väldigt konstruktiv idé i teorin men tyvärr alltför destruktiv i praktiken.

Anonym sa...

Eh, kom igen nu. Det är ju bara EN ynka vecka. Eller varför inte SBL=Skörbjuggslunch!

Anonym sa...

Nästa vecka Vego-vecka, tips från coachen.
Köttvecka fungerar faktiskt inte.
Grabbarna kan liksom inte bli mördare bara för att, liksom ;)

Inte helt korrekt. :P

Anonym sa...

Soppkökslunch måste vara tema nästa vecka. Då kan ju jag och Danne dalmas vara med och käka.

Anonym sa...

Stiff: Haha, skulle vilja läsa Dannes inlägg!

Anonym sa...

Får först tacka för berömmet och tar till oss kritiken fullt ut...tro det eller inte men jag minns det med soda/ mineralvatten episoden mycket väl...
och kan bara säga att det tyvärr händer mig dagligen, försöker använda soda om bubbelvattnet men så räcker det med att en gäst säger mineralvatten så trillar jag dit på det själv:)

Förstår om ni är besvikna på att det serveras soda och inte mineralvatten men dels är det en kostnadsfråga och dels slipper vi hantera flaskor.

Vad gäller belysningen har vi vissa problem och kollar just nu på vad vi kan göra åt saken.

Projektorer är jag inte speciellt duktig på men ställer mig frågande till att det skulle va en kass bild på den och om du sagt till om mtv hade jag bytt eller stängt av den helt....tyckte bara att eftersom vi har mycket tomma ytor så fyllde det ut lite :(

För övrigt rodnade vår kock av glädje över berömmet för maten och själv skrattade jag en hel del när jag läste era inlägg.

Servitrisen på bankiren

Viktor Edvardsson sa...

VÄLDIGT TRIST

Karl sa...

Victoria:
Tack för din kommentar! Vad skönt att äntligen få ett riktigt insider-svar på min frågeställning angående sodavattnet :D För övrigt är jag absolut inte besviken på att det serveras sodavatten då det är en mycket bra måltidsdryck, precis som mineralvatten. Vi ses snart igen, Trevlig lunch!